i am jobless... dan sekarang petrol naik 20 sen

on

Assalaamu'alaikum....

buat masa ni, aku hanya bekerja sebagai maintenance technician yang mana majikan aku adalah bapa aku sniri dan tempat aku bekerja adalah tempat tinggal aku, iaitu rumah ayah aku... gaji aku hanyalah makanan setiap hari.... well, aku kena buat penyelenggaraan kat umah ni..

Anyway, hari ni aku bangun pada jam 2.30 pagi dan mendapat berita petrol RON 95 naik 20 sen... dan aku still JOBLESS... By the way, parti yang memerintah Malaysia buat masa ni adalah BeEnd...

Ok! kita tengok balik sejarah Malaysia yang tak lama sangat... Dalam 4 bulan lepas... BN berjanji dalam PRU 13 tu utk:
1. TDK menaikkan harga petrol
2. NAIKkan BR1M jadi RM 1200

tapi hari ni apa jadi?
1. petrol NAIK RM 0.20... And furthermore,
2. PM Najib kata nak  KAJI  utk naikkan BR1M...

Apa ni...?~~~ dia dah mungkir janji nombor satu yg aku tulis tu... then dia kata nak  KAJI  pulak ttg naikkan BR1m.. bila kata "kaji", maknanya belum tentu jadi RM 1200... boleh jadi tak naik... boleh jadi naik sikit aja.... ayat "nak kaji" tu menunjukkan ketidakpastian... ini juga satu bentuk mungkir janji...lain kali, kaji dulu barulah berjanji... antara sifat munafik termasuklah, memungkiri janji... jadi boleh dak aku katakan BN ni munafik...? hangpa pikir lah sniri... aku takleh hukumkan depa munafik mcm tu ja... aku bukan alim ulama.. So, mmg aku nmpak BN ni takleh nak percaya langsung lah....

Ok...! sudah-sudah lah dengan emo ni, kan.... kita cuba bincang dengan fakta... bila harga petrol naik, secara automatik harga barang lain akan naik... jadi secara tak langsung kos hidup akan naik... cuba kita fikir pulak, masa depan kita... macam aku ni, baru je habis belajar dan aku berhutan dgn PTPTN... bila dah kerja, beli kereta, beli umah mknanya 3 bnda ni aku kene bayar...

1. bayar PTPTN (hutang)
2. bayar ansuran kereta (hutang)
3. bayar ansuran umah (hutang)

See... hidup kita berhutang, bertahun-tahun... harga minyak naik pulak... lagilah tinggi kos sara hidup... PM kata, naikkan harga petrol sbb nak naikkan ekonomi Malaysia... Tapi aku tak fham, mcm mana boleh naikkan ekonomi Malaysia...? ya, mmg dah kurangkan perbelanjaan negara terhadap subsidi minyak.. tapi, kos sara hidup rakyat pun bertambah, so apa guna... orang kaya mmg tak terasa, tapi org tak kaya mcm family aku, dan org yg jobless mcm aku ni mmg terasa.. apatah lagi bila byk guna transport...

BR1M.... bg aku bnda ni bukannya bntu rakyat pun... bayangkan, orang yng dapat natang tu akan habiskan duit tu dalam sekelip mata ja... silap-silap, ada yg guna duit tu pi tikam nombor ekoq... aku tak nafikan, natang tu bntu rakyat serba sikit... tapi bnda tu utk jgka masa yg sgt pendek... apalah sgt kita boleh buat dgn beberapa ratus tu..? tambah lagi, BR1M tu cuma tmbah perbelanjaan negara aja... mknanya, duit negara habih mcm tu ja.... malah, bnda tu buat rakyat lbh bergantung kat kerajaan yang secara tak langsung buatkan depa malas nak usaha lebih... bila dah jadi mcm tu, kerajaan terpaksa berbelanja lbh byk utk org mcm ni di masa dpan nnti... lagilah cepat duit negara habih...

apa kata, klau lah PM tu buat program supaya rakyat ubah mentaliti untuk usaha menjana duit sniri...? aku tak kisah klau bagi pinjaman untuk rkyat bukak perniagaan... at least, bila dah meniaga depa akan jana pendapatan sniri secara konsisten dan bukan bergantung kat kerajaan aja... last-last kerajaan dapat balik duit.. tak da lah hbih mcm tu shj tnpa pulangan...

REBATE utk fon... ni pun masalah.... dia pi galakkan org tukaq telefon.. konon utk dedahkan rakyat dgn teknologi terkini... mana ada smua tu.... tipu ja... bnda ni buat rkyat lbh boros lagi... telefon yg boleh dibeli dgn hrga cukup-cukup RM 200, mana smpai spesifikasi yg canggih pun... takat ada kamera 2.0 mpxl, ada bluetooth, x ada internet, x da wifi... baik tak payah... henset mcm tu boleh beli dgn harga bawah RM 100... klau nak yg ada internet + wifi, nak kena tambah at least RM 50... tak ka rasa rugi ja...?

apa aku nmpak, kerajaan skrg ni tgh ajar rakyat dia untuk bersikap boros... ini aku tak masuk campur bab ketirisan duit, rasuah dan sebagainya lagi... aku tak ada ilmu dlm bab-bab tu.... klau betui bnda-bnda tu wujud, mmg nak kena tendang keluaq dar negara ni lah.... lagi aku sakit hati bila ada pulak penyokong-penyokong depa bagi hujah, "klau tak berkenan dgn kerajaan, tak payah duk kat Malaysia ni..."..

(OO)

hujah tu yg dia bagi...? ingatlah, pemimpin tu pun manusia jugak... dia pun boleh buat salah... asal beza pendapat, suruh tukaq warganegara... asal tak setuju, suruh pi duk negara lain... logik apa lah depa pakai ni..? pemimpin tu pun manusia, kita sbg rkyat ada hak utk tegur... lagipun beza pendapat perkara biasa.. takkan smpai kna tukar warganegara...? pemimpin tu manusia jugak, takkan nak ikut buta tuli.... kita cuma boleh ikut buta tuli, ALLAH ja.... DIA yg cipta kita... pasai pa nak pertikai DIA...? kita still boleh pertikai manusia...

Conclusion-nya, aku tak setuju dgn BN sbb:
1. depa mungkir jnji utk TIDAK naikkan harga petrol
2. hari depa kat nak KAJI pulak BR1M tu.... hari tu cakap mcm konpom nk naikkan...
3. bazirkan duit negara...



aduih... aku tak tau apa nak jadi kat Malaysia ni nnti....

0 comments:

Post a Comment